Härlunda Församlings Hembygdsförening logo mobil

vet du något om bilden?

I hembygdsföreningens bildarkiv finns bilder som, tyvärr är oidentifierade. Vår förhoppning är att någon sitter inne med upplysningar som kan berätta om personer, platser och kanske årtal. Använd gärna kontaktformuläret här på hemsidan och berätta om du upptäcker något intressant (ange gärna bildnumret). Klicka på bilderna så blir de större!

Samtidigt vill vi uppmuntra dig till att kontakta oss om du har intressanta bilder i din ägo. Du behöver inte lämna ifrån dig bilden till föreningen, bara låta oss skanna av den och ge oss tillåtelse att publicera den.

Bild 8. Den här bilden är tagen på Linkullens utedansbana någon gång på 1940-talet. Finns det någon som känner igen de unga damerna? Bilden ägs av Lilly Kroon.
Läsarupplysning: "Jag tror att tjejen som står till höger är Lennarts, som väl startade Linkullen en gång i tiden på 30-talet, dotter Eva." – Gertrud Larsson

Bild 1. Den här bilden har endast en anteckning. "Lill-John:s". Möjligen med anknytning till Spjutaretorp.

Bild 4. Försvarsviljan ser ut att vara god men vilka är den lilla truppen?

Bild 2. Bilden saknar helt upplysningar.

Bild 5. Det skulle vara intressant att veta vem den idoge bonden är!

Bild 3. Läsarupplysning: "Hittade ett ex av bilden i ett album och på bak-sidan står Sixtus, Algot, Axel och Ture.  Ture Johansson var född 1905 (Sixtus och Ture var bröder - de hade också en bror som hette John). Det står även "Minne från Härlunda" på bildens baksida – Kent Ebbemyr

Bild 6. Det här brobygget skulle vara intressant att veta mer om! Var, vilka och när?

Bild 7. En fantastisk bild från den 14 augusti 1928. Anteckningen lyder: Sven Johanssons begravning. Karl Johansson var "Vekastapräst". Soldattorpet i Torbjörnahult. Vet du ytterligare något om bilden?