Härlunda Församlings Hembygdsförening logo mobil

evenemang 2015

SÖDRA SANDÖREN

den 15 augusti var det dags för slåttergille vid hembygdsstugan i krampanäs - i år med dragspelsmusik!

valborgsmässoafton i härlunda bygdegård

Många slöt upp för att välkomna våren! Vädret var i det närmaste perfekt och röken från bålet steg rakt upp mot skyn. Virestad-Härlunda Kyrkokör sjöng traditionsenligt under ledning av Magnus Björkman. Tryggve Eriksson betonade vikten av att hjälpas åt i årets vårtal. När kaffeborden invaderats underhöll Karl-Henrik Johansson med visor medan skymningen infann sig på allvar.

Under perioden 21 mars - 5 september pågick projektet med kolmilan Sally.
Materialet är omfattande och har därmed fått ett eget kapitel här på hemsidan.
Du hittar allt material under fliken Arkiv kolmilan Sally! (Eller klicka här)

Virestad-Härlunda kyrkokör under ledning av Magnus Björkman
Vissångare Karl-Henrik Johansson

INgenting piggar upp som en riktigt genuin fotbollsmatch. De yngre vann över de äldre med 4 - 0!

smålandsgärdsgård den 6 april i härlunden

DEN 22 MARS hölls årsmöte i Härlunda BYGDEGÅRD

Mötet började med formella förhandlingar, redovisningar och valfrågor. Betoningen på årets aktiviteter ligger på Kolmilan Sally där arbetet redan påbörjats. Flera andra evenemang kommer att förläggas till Björköslätt. Allt kommer att annonseras här på hemsidan och i ByaNytt. Alla kom tyvärr inte med på bild men det var god uppslutning. Traditionsenligt bjöds på kaffe och våfflor före eftermiddagens höjdpunkt - gästberättaren Monika!

Två medlemmar uppmärksammades för sina insatser i föreningen. Kent Svensson (t v) för produktion av hemsidan och Anders Ring (t h) för sina forskningar i arkiv som berör vår bygd. Ordförande Anders Magnusson överlämnade boken "En emigrants upplevelser i Amerika till lantbrukare i Stenrösebygd" av den lokale författaren Ivar Persson.

Monika erikss0n, korpalycke, underhöll våra sinnen

Monika kom med mycket gamla berättelser från Härlundabygden. Under någon timmes tid fick vi vår ranson av "små varelser" som satte spår i spisaskan till präster med sällsynta förmågor att betvinga onda krafter. En kunnig publik skickade en del berättelser i nya riktningar. En kusligt, trevlig eftermiddag Monika Eriksson!

Så här kunde det låta när Monika berättade: